OTORINOLARINGOLOGIJA

priprema-pacijenta

oporavak-pacijenta

nuspojave

Krajnici su prva linija obrane od mikroorganizama i drugih štetnih tvari prisutnih u zraku. Upravo zbog toga, oni sami često mogu biti upaljeni i uzrokovati niz poteškoća koje u Poliklinici Kvaternik uspješno rješavamo operacijom krajnika.

operacija-krajnika

Što su krajnici ili mandule?

Krajnici, mandule ili tonzile nakupine su limfnog tkiva i nalaze se s obje strane grla. Kao takve dio su imunosnog, odnosno obrambenog sustava organizma i pomažu u obrani od infekcija. Zbog svog strateškog položaja na samom početku gornjeg probavnog i respiratornog trakta imaju važnu ulogu u sprečavanju infekcija ždrijela.

Razlikujemo tri grupe tonzila:

• Parne ždrijelne tonzile koje se nalaze u usnoj šupljini
  • Nepčanu tonzilu, odnosno treći krajnik koji se nalazi iza nosa
  • Jezičnu tonzilu koja se nalazi u stražnjoj trećini jezika i koja je vrlo rijetko upaljena, stoga se vrlo rijetko i operira
dijagnostika i lijecenje spolno prenosivih bolesti

Vrste operacija krajnika

U slučaju ponavljajućih teških ili kroničnih upala indicirano je vađenje krajnika kod odraslih i djece. Zahvat je siguran i kratak te ne zahtijeva hospitalizaciju dulju od 24 sata nakon operacije.

U Poliklinici Kvaternik obavljamo sljedeće vrste kirurških zahvata na krajnicima:

Tonzilektomija (operacija tonzila)

Tonzilektomija je jednostavan operativni zahvat u općoj anesteziji kojim se odstranjuju uvećane ili upaljene tonzile. Tonzilektomija kod odraslih uglavnom obuhvaća samo ždrijelne tonzile.

Adenoidektomija (operacija trećeg krajnika)

Adenoidektomija se izvodi uslijed upale ili uvećanog trećeg krajnika, i to uglavnom kod djece. Zahvat traje svega nekoliko minuta, oporavak je puno lakši nego kod tonzilektomije jer nema bolova kod gutanja, a ovisno o indikacijama može se izvesti već od 6. mjeseca djetetova života.

Tonziloadenoidektomija (operacija tonzila i trećeg krajnika)

Pri tonziloadenoidektomiji odstranjuju se i ždrijelne tonzile i treći krajnik u jednom operativnom zahvatu kada postoje indikacije za to. Obavlja se uglavnom kod djece i to od navršene treće godine života.

kada-postajete-kandidat-za-tretman-pomladjivanja-lica

Kandidati

Danas postoje jasno određene smjernice Ministarstva zdravstva Republike Hrvatske kod indiciranja operacije krajnika, a koje su rezultat istraživanja na velikom broju operiranih pacijenata tijekom dugog niza godina.

Apsolutne indikacije za vađenje krajnika kod odraslih i djece su:

• Trajni znakovi opstrukcije ili začepljenosti dišnih puteva: disanje na usta, cijeđenje iz stražnjeg dijela nosa u ždrijelo, disfagija i/ili hrkanje koje može biti uzrokovano adenotonzilarnom hipertrofijom
  • Učestala upala krajnika (tonzilitis): barem sedam dokumentiranih epizoda akutnog tonzilitisa u jednoj godini, barem po pet epizoda u zadnje dvije godine ili barem po tri epizode u zadnje tri godine
  • Ponavljani peritonzilarni apscesi (gnojne nakupine)
  • Opstruktivna apneja (prekid disanja u spavanju) uzrokovana uvećanim tonzilama i adenoidima
  • Sumnja na maligne promjene u tonzilama.

Osim apsolutnih, postoje i relativne indikacije za uklanjanje krajnika kod odraslih i djece:

• Kronični tonzilitis nakon neuspješnog konzervativnog liječenja tijekom jednogodišnjeg razdoblja
  • Stanje kroničnog asimptomatskog kliconoše beta-hemolitičkog streptokoka grupe A; tonzilektomija može biti indicirana ako je kliconoša dokazani izvor očite infekcije u članova obitelji i drugih osoba u bliskom kontaktu

Ako ste primijetili neke od navedenih simptoma, vjerojatno vam je potrebna operacija krajnika, stoga nam se obratite s povjerenjem.

pregled-krajnika

Tijek zahvata

Tonzilektomija (operacija tonzila)

Kako bi se uspješno i potpuno uklonili povećani krajnici, pacijent prvo dobiva opću anesteziju. Zatim kirurg ljušti krajnike iz svojih ležišta hladnim instrumentima, laserom, radiofrekvencijom ili drugom kirurškom metodom. Ovaj postupak ostavlja ranu koja se ne šiva pa pacijent mora biti izuzetno oprezan tijekom postoperativnog procesa koji počinje već sljedeće jutro nakon pregleda liječnika.

Adenoidektomija (operacija trećeg krajnika)

Operacija trećeg krajnika izvodi se kroz usta i najčešće je potreban samo jedan zahvat, iako postoje slučajevi kada se operacija nakon nekoliko godina mora ponoviti zbog ponovnog rasta trećeg krajnika. Ako pacijent pati od upale uha, kirurg će napraviti i rez na bubnjiću kako bi se postavile ventilacijske cjevčice.

Nakon buđenja iz kratke anestezije, pacijent će početi osjećati umjerenu bol i nelagodu. Pacijent je pod liječničkim nadzorom nekoliko sati te može ići na kućnu njegu nakon otprilike šest sati ako nema zamjetnog krvarenja. Djeca se otpuštaju na kućnu njegu isključivo u pratnji roditelja.

Tonziloadenoidektomija (operacija tonzila i trećeg krajnika)

Ovo je postupak koji spaja dva gore navedena kirurška zahvata kako bi se u isto vrijeme odstranile tonzile i treći krajnik. Otpust nakon tonziloadenoidektomije planira se sljedeće jutro nakon pregleda liječnika.

Prilikom otpusta iz bolnice pacijent će uz medicinsku dokumentaciju dobiti sve potrebne upute o prehrani te režimu mirovanja u postoperativnom razdoblju. Djeca se otpuštaju na kućnu njegu isključivo u pratnji roditelja te se savjetuje da roditelji budu s operiranim djetetom. U dogovoru s nadležnim kirurgom odredit će se termin prvog kontrolnog pregleda.

Irena Pirkl Lončar, dr. med.

Specijalist otorinolaringologije

Subspecijalist plastične i rekonstrukcijske kirurgije glave i vrata

Naši nam krajnici pomažu obraniti organizam od infekcija, a zbog toga oni sami često mogu podleći upalama. U Poliklinici Kvaternik upale i poteškoće s krajnicima uspješno i sigurno rješavamo operacijom krajnika, a ovisno o potrebama i stanju pacijenata, izvodimo tri različite vrste operacija.

Priprema za zahvat

Kada otorinolaringolog ustanovi da je potrebna operacija krajnika, pacijent se upućuje na laboratorijska testiranja i pregled anesteziologa kako bi se potvrdilo da osoba može primiti opću anesteziju.

Pacijent se prima u bolnicu na dan planiranog operativnog zahvata (dijete mora biti u pratnji roditelja). Potrebno je imati svu potrebnu predoperativnu obradu te obavezno biti natašte. To znači da najmanje osam sati pred prijem pacijent ne smije jesti i piti.

oporavak

Oporavak

Oporavak nakon operacije krajnika kod odraslih

Oporavak nakon operacija krajnika kod odraslih može biti praćen povišenom tjelesnom temperaturom i boli prilikom gutanja sa širenjem prema uhu, stoga se preporučuju lijekovi za snižavanje temperature i analgetici. Potpuni oporavak i povratak svakodnevnim aktivnostima očekuje se kroz dva do tri tjedna.

Preporučuje se jesti mekanu, kašastu i blago začinjenu hranu, piti puno vode, gustih sokova i čaj te izbjegavati gazirana pića. Također se preporučuje izbjegavati fizičku aktivnost prvih tjedan dana nakon operacije.

Oporavak nakon operacije krajnika kod djece

Djeca u prvim danima nakon operativnog zahvata trebaju piti sirup protiv upala i bolova (Ibuprofen sirup, Dalsy sirup). Ako dijete osjeća bolove, tada ne želi jesti ni piti zbog čega može doći do dehidracije. Rehidracija je izuzetno važna u postoperativnom oporavku.

Nakon adenoidektomije, u većini slučajeva dostatan je jedan kontrolni pregled nakon tjedan dana, dok se nakon tonziloadenoidektomije dijete kontrolira sve dok ne otpadnu fibrinske naslage iz usne šupljine. S tim nestaje mogućnost postoperativnog krvarenja.

Većina operirane djece spremna je vratiti se u školu tjedan dana nakon adenoidektomije, a dva tjedna nakon tonziloadenoidektomije.

Nakon operacije krajnika moguće su komplikacije:

• Postoperativno krvarenje može se pojaviti između prvog i 15. dana nakon operativnog zahvata jer je potrebno dva do tri tjedna da zacijele plohe operativnog polja, odnosno da iz tonzilarnih ležišta otpadnu fibrinske naslage.
  • Infekcija rane koja se manifestira bolnošću, oteklinom i crvenilom sluznice oko operativne rane te otežanim gutanjem zbog čega je uz analgetsku terapiju potrebno uvesti i antibiotik.
  • Promjene u glasu koje nastaju kao posljedica poremećaja funkcije mekog nepca i manifestiraju se kao hipernazalnost.
  • Hrkanje prva dva tjedna nakon zahvata normalno je i očekivano.

U slučaju pojavljivanja nekih od navedenih komplikacija, naši će vam liječnici spremno pomoći savjetima i eventualnim prilagođavanjem postoperativne terapije lijekovima.

Operacija krajnika - cijena

Cijenu operacije krajnika, kao i ostalih naših usluga, možete pronaći u cjeniku usluga.

Ako vi ili vaše dijete pokazujete znakove koji bi upućivali na probleme s krajnicima, obratite se našim stručnjacima i naručite se na pregled putem online obrasca, emailom ili telefonom. U Poliklinici Kvaternik uspješno obavljamo operaciju krajnika u odrasloj dobi i operaciju krajnika kod djece.