OPĆA KIRURGIJA

Laparoskopska operacija žuči

Žučni kamenac najčešća je bolest žučnih puteva i smatra se da 10 do 15% svjetske populacije ima žučne kamence. Čimbenici koji utječu na stvaranje kamenca su spol, trudnoća, tjelesna težina, starost, genetika, određene bolesti te prehrambene navike. Mogućnost pojave žučnog kamenca raste s godinama, a žene u pravilu imaju veći rizik za razvoj bolesti.

Žučni kamenac je tvorevina kolesterola i žučnih soli koje se formiraju u žučnom mjehuru ili u žučnom kanalu. Veličina žučnog kamenca može varirati od veličine zrna pijeska do veličine golf loptice.

Žučni kamenac je stanje koje neće proći samo po sebi. Dio pacijenata nema nikakve simptome, a lakši se simptomi mogu privremeno ukloniti primjenom određene dijete i lijekova. Ipak žučni će se kamenac ponovo javiti i to često s težom kliničkom slikom. Zato je operacija žuči najsigurnije dugoročno rješenje što ju danas čini jednom od najčešćih kirurških procedura u svijetu.

Što je laparoskopska operacija žuči?

Operacija žuči (kolecistektomija) kirurški je zahvat uklanjanja žučnog mjehura. Žučni mjehur je mali organ koji služi kao spremnik za žuč, probavnu tekućinu koju proizvodi jetra, a služi lakšem probavljanju i apsorpcija masti.

Osoba može normalno nastaviti živjeti i bez žučnog mjehura jer se u tom slučaju žuč direktno iz jetre izlijeva u tanko crijevo.

Operacija žuči može se izvesti na dva načina:

• klasičnom operacijom gdje se kreira jedan veći rez na abdomenu (oko 10 cm)
  • laparoskopijom gdje se umjesto jednog velikog reza rade 3 ili 4 manja reza veličine do 12 mm

Laparoskopska operacija žuči danas je standard jer omogućuje brži i lakši oporavak te smanjuje rizik od daljnjih komplikacija.

Žučni kamenci ne moraju praviti nikakve tegobe (tad ih nazivamo asimptomatski), ali kada zapriječe tok žuči iz žučnog mjehura u probavni sustav, uzrokuju jake bolove uz moguću upalu žučnog mjehura ili gušterače. Bol može biti oštra i neprestana ili se pak javlja u određenim vremenskim razmacima. Najčešće se javlja navečer nakon težih, masnih obroka. Bol u tom slučaju može trajati od 30 min do nekoliko sati. Ako kamenac dospije u žučni kanal može doći i do pojave žutice što se očituje žućkastom nijansom bjeloočnica te kože.

Uz bolove i žuticu, žučne kamence prate još i mučnina, povraćanje, nadutost te drhtavica i vrućica.

Opis tijeka operativnog zahvata

Laparoskopska operacija žuči minimalno je invazivni kirurški zahvat uklanjanja žučnog mjehura s bržim oporavkom, manjom postoperativnom boli i jedva primjetnim ožiljcima. Laparoskopska operacija žuči koristi kameru i posebne instrumente kako bi se izbjegli veliki rezovi na abdomenu. Zahvat se izvodi u općoj anesteziji te traje od 60 do 120 minuta.

Operacija se izvodi kroz 3 ili 4 reza promjera do 1 cm. Kroz rez na pupku pomoću posebne igle u abdomen se pušta ugljični dioksid koji kreira nužan prostor razmičući organe što kirurgu omogućuje bolju vidljivost unutar trbušne šupljine.

U ubodna mjesta uvodi se optički instrument laparoskop te drugi potrebni instrumenti poput pribora za ispiranje, usisavanje i slično.

Laparoskop je tanka optička cijev na kojoj se nalaze svjetlo i kamera, pomoću kojeg kirurg dobija stvaran prikaz stanja tijekom cijelog zahvata. Kroz dodatne rezove uvode se instrumenti za uklanjanje žučnog mjehura.

U rijetkim slučajevima uslijed komplikacija ili zbog oštećenog tkiva od prethodnih abdominalnih zahvata laparoskopija se može pretvoriti u klasičnu operaciju koja se radi kroz veći rez na abdomenu.

Pacijentovo se stanje prati još nekoliko sati nakon zahvata.

Priprema za operativni zahvat

Prvi korak prije operacije su konzultacije s kirurgom koji će izvesti zahvat. Liječnik će pacijentu objasniti detalje operacije, potencijalne rizike i moguće komplikacije.

Prije zahvata laparoskopske operacije žuči pacijent treba obaviti sljedeće pretrage:
laboratorijske pretrage krvi i mokraće

• provjeru pluća te
  • razgovor s anesteziologom

Dva tjedna prije zahvata preporuka je i prestati s konzumacijom lijekova koji utječu na zgrušavanje krvi (kao što je Aspirin) te protuupalnih lijekova protiv bolova (kao što su Ketonal, Brufen i dr.). Također se preporučuje i izbjegavanje alkohola, a noć prije operacije ne biste trebali ni pušiti.

Minimalno osam sati prije zahvata pacijent ne smije konzumirati hranu i piće. Jutro prije zahvata potrebno je otuširati se antibakterijskim sapunom. U polikliniku dolazite bez nakita, a potrebno je odstraniti i lak s noktiju na rukama i nogama. Moguće je i da će kirurg zatražiti preoperativno čišćenje crijeva.

Postoperativni oporavak

Nakon laparoskopske operacije žuči oporavak je relativno brz, bol je minimalna, a ožiljci su jedva primjetni. Već nekoliko sati nakon zahvata pacijent može ustati i započeti s unosom tekućine i lako probavljive hrane. Polikliniku pacijent napušta isti dan ili najkasnije dan nakon zahvata.

Povratak svakodnevnim aktivnostima najviše ovisi o tome kako se pacijent osjeća, ali prosječno je to nakon 7 do 10 dana. Tijekom oporavka preporučuje se lagana aktivnost poput šetnje kako bi se spriječio potencijalni nastanak krvnih ugrušaka. Veće fizičke napore te podizanje teškog tereta treba izbjegavati barem 6 do 8 tjedana.

Kontrolni pregled se zakazuje sedam dana nakon zahvata.

Nakon uklanjanja žučnog mjehura, u probavni se sustav izravno spušta manje koncentrirana žuč, što može otežati probavu te izazvati nadutost i proljev.

Zbog toga barem mjesec dana nakon zahvata prehrana treba biti lagana i pacijenti trebaju paziti na doziranje masnoće u hrani.

Preporuka je:

• češće jesti manje obroke
  • fokus staviti na voće, povrće i žitarice (vlakna potiču redovno pražnjenje crijeva)
  • izbjegavati masnu i prženu hranu
  • ne prejedati se i ne jesti netom prije spavanja

Ako se susrećete s nekim od navedenih simptoma i želite se informirati o zahvatu laparoskopske operacije žuči, kontaktirajte nas već danas i spriječite ozbiljnije komplikacije! U Poliklinici Kvaternik adekvatno ćemo vas savjetovati i odgovoriti na vaša pitanja kako biste što prije mogli zakazati termin za laparoskopske operacije žuči ako se za istom pokaže potreba.

Svoj termin zakažite već danas putem emaila, telefona ili online obrasca.