APNEJA I HRKANJE

DIJAGNOSTIKA I LIJEČENJE HRKANJA I OPSTRUKTIVNE APNEJE KOD ODRASLIH

Suvremene metode dijagnostike i liječenja

DIJAGNOSTIKA I LIJEČENJE HRKANJA I OPSTRUKTIVNE APNEJE KOD ODRASLIH

Simptomi-i-indikacije

Tijek-lijecenja

Priprema-za-lijecenje

Hrkanje i apneja u snu stanja su koja mogu značajno narušiti kvalitetu života, ali i predstavljati ozbiljnije medicinske probleme. Srećom, danas postoje razne metode liječenja koje se uspješno primjenjuju ovisno o težini simptoma i specifičnim potrebama pacijenta.

Što je hrkanje?

Hrkanje je zvuk koji se javlja kada zrak struji pored opuštenih tkiva u vašem grlu, uzrokujući tako vibracije tkiva dok dišete. Gotovo svi s vremena na vrijeme hrču, ali kod nekih ljudi hrkanje se može razviti u kronični problem.

Kada nema epizoda prestanka disanja (apneje) tijekom spavanja niti pojačane dnevne pospanosti, govorimo o uobičajenom ili primarnom hrkanju. Umjereno glasno hrkanje predstavlja sociološki problem a ne medicinski, jer prvenstveno smeta vašem partneru ili ukućanima. Jako glasno hrkanje pak može ozbiljno poremetiti život pojedinca ili obitelji.

S druge strane, hrkanje koje je udruženo sa znakovima i simptomima opstruktivne apneje tijekom spavanja predstavlja ozbiljan medicinski problem koji je često zanemaren.

Tijekom spavanja, mišići se opuštaju, što može uzrokovati suženje gornjeg dijela dišnog puta te vibracije na više razina od mekog nepca, preko ždrijela i korijena jezika, sve do grkljana. A upravo takve vibracije na više razina mogu uzrokovati prestanak disanja u snu, odnosno apneju.

Što je apneja u snu?

Apneja u snu, odnosno opstruktivna apneja tijekom spavanja (eng. obstructive sleep apnea OSA) jedan je od čestih poremećaja disanja u spavanju. Nastaje zbog ponavljanih epizoda prestanka disanja (apneja) ili smanjenja protoka disanja (hipopneja) uz pad kisika u krvi.

Epizode apneje i hipopneje uzrokovane su značajnim suženjem gornjeg dišnog puta. Ovakvo suženje može se javiti na jednoj ili više razina gornjeg dijela dišnog puta od mekog nepca, preko ždrijela i korijena jezika, pa sve do grkljana.

Ponavljajući poremećaji disanja kao što su apneja u snu i hipopneja dovode do isprekidanog spavanja, čime se narušava normalna struktura sna. Uz to, nedostatak kisika u krvi dovodi do porasta krvnog tlaka te dugoročno uzrokuje arterijsku hipertenziju (trajno povišen krvni tlak) i značajno povećava rizik od srčanog i moždanog udara zbog niza kardiovaskularnih i metaboličkih promjena.

Čimbenici koji doprinose pogoršanju hrkanja i/ili opstruktivne apneje tijekom spavanja uključuju:

• Prekomjernu tjelesnu masu
  • Konzumaciju alkohola
  • Otežano disanje na nos
  • Spavanje na leđima
  • Nedostatak sna i prekomjerni umor
sistematski pregled

Kronično hrkanje i opstruktivna apneja u snu stanja su koja mogu predstavljati ozbiljnije probleme, no mogu se liječiti i spriječiti na različite načine. Neki od glavnih simptoma koji upućuju na kroničan problem s hrkanjem ili apnejom su:

• Prekomjerna dnevna pospanost
  • Glasno hrkanje
  • Uočene epizode prestanka disanja tijekom spavanja
  • Nagla buđenja praćena otežanim disanjem ili osjećajem gušenja
  • Buđenje sa suhim ustima ili grloboljom
  • Jutarnja glavobolja
  • Poteškoće s koncentracijom tijekom dana
  • Promjene raspoloženja poput depresije ili razdražljivosti
  • Visok krvni tlak
  • Smanjen libido

Pregled i dijagnostika

Kako bi se postavila točna dijagnoza, odredili simptomi te najbolji način liječenja, potreban je detaljan pregled specijalista otorinolaringologa, a često i somnologa, specijalista za poremećaje spavanja.

S obzirom na to da dišni put u budnom stanju ne izgleda jednako kao tijekom spavanja, te da se suženje dišnog puta događa samo tijekom spavanja, neophodno je dišni put pregledati u budnom stanju i u spavanju.

Prvo se u budnom stanju radi otorinolaringološki pregled s endoskopskim pregledom gornjeg dišnog puta kako bi se uočile promjene u području stražnjeg dijela nosa, ždrijela i grkljana. Ovaj pregled značajno utječe na uspješnost liječenja bolesnika s poremećajima disanja tijekom spavanja, od primarnog hrkanja do opstruktivne apneje tijekom spavanja.

Nakon pregleda u budnom stanju slijedi endoskopski pregled u spavanju. S obzirom na to da je endoskopski pregled nemoguće izvesti u prirodnom spavanju, pacijentu se daju lijekovi koji će ga uspavati. Taj postupak naziva se endoskopija dišnog puta u medikamentozno izazvanom spavanju.

Uz endoskopski pregled, pacijentima sa simptomima koji ukazuju na apneju tijekom spavanja, potreban je i pregled liječnika koji se bavi poremećajima spavanja somnologa. Somnolog će tijekom noći provesti objektivnu procjenu spavanja dvjema specifičnim pretragama polisomnografijom ili poligrafijom.

Polisomnografija

Polisomnografija se izvodi u laboratoriju za spavanje pod izravnim nadzorom obučenog medicinskog tehničara ili sestre. Tijekom pretrage, dok pacijent spava, bilježe se različite tjelesne funkcije poput električne aktivnosti mozga, pokreta očiju, mišićne aktivnosti, brzine otkucaja srca, načina disanja, protoka zraka te razine kisika u krvi tijekom noći.

Nakon završetka pretrage, računa se broj apneja u spavanju i hipopneja po satu te se na temelju dobivenog rezultata ocjenjuje težina apneje u spavanju.

Poligrafija

Umjesto polisomnografije, ponekad se kod odraslih pacijenata može provesti i procjena spavanja kod kuće. Ovakva pretraga naziva se poligrafija.

Poligrafija je modificirana procjena spavanja koja se može izvesti u udobnosti vlastitog doma. Njome se bilježi manje tjelesnih funkcija od polisomnografije, a one uključuju: protok zraka, napor pri disanju, razinu kisika u krvi, hrkanje i položaj tijela tijekom spavanja.

Poligrafija nije prikladna za pregled bolesnika sa značajnim medicinskim problemima (poput zatajenja srca, umjerene do teške srčane bolesti, neuromišićne bolesti ili umjerene do teške plućne bolesti). Također se ne preporučuje pacijentima koji imaju i druge poremećaje spavanja kao što su centralna apneja za vrijeme spavanja, sindrom nemirnih nogu, nesanica, poremećaji cirkadijanog ritma, parasomnija ili narkolepsija).

Ana Đanić Hadžibegović, dr. med.

Specijalist otorinolaringologije

Subspecijalist fonijatar

Hrkanje koje je udruženo sa znakovima i simptomima opstruktivne apneje tijekom spavanja predstavlja ozbiljan medicinski problem koji je često zanemaren. Nasreću, postoje različite metode liječenja hrkanja i apneje, od liječenja kod kuće do manjih i većih kirurških zahvata. U Poliklinici Kvaternik napravit ćemo detaljan otorinolaringološki pregled te vam potom preporučiti najučinkovitiju metodu liječenja za vaš problem.

Liječenje apneje i hrkanja

Postoje različite metode liječenja hrkanja i apneje koje se primjenjuju nakon detaljnih pregleda i razgovora s pacijentom. No treba napomenuti i da su određene promjene načina života također vrlo važne te mogu doprinijeti smanjenju hrkanja i težine opstruktivne apneje tijekom spavanja.

Te promjene prvenstveno uključuju smanjenje tjelesne mase, izbjegavanje alkohola prije spavanja, izbjegavanje lijekova za spavanje te promjenu položaja spavanja, odnosno spavanje na boku umjesto na leđima.

Uz navedene promjene načina života, najvažnije i najučinkovitije metode liječenja su:

PAP terapija i uređaj za apneju

Liječenje apneje kod kuće moguće je uz tzv. PAP uređaj za apneju. Radi se o terapiji uređajem koji u dišne putove upuhuje zrak pod pozitivnim tlakom, a preporučuje se većini pacijenata s teškom opstruktivnom apnejom za vrijeme spavanja.

Pri terapiji PAP uređajem, pacijenti nose masku preko nosa i/ili usta, a uređaj potom nježno upuhuje zrak kroz nos i/ili usta. Tlak zraka podešen je tako da spriječi kolaps, odnosno sužavanje gornjih dišnih putova tijekom spavanja. PAP terapija tako sprječava zatvaranje dišnih putova tijekom uporabe, no važno je napomenuti da se epizode apneje vraćaju kada se PAP terapija prekine ili ako se ne provodi ispravno.

PAP uređaj potrebno je koristiti minimalno 5 sati tijekom noći te minimalno 5 dana tjedno kako bi se dugoročno smanjili kardiovaskularni rizici.

Udlage protiv hrkanja i apneje

Udlage za gornju i donju čeljust preporučuju se pacijentima s blagom do umjerenom opstruktivnom apnejom u spavanju, a izrađuje ih i propisuje doktor dentalne medicine, specijalist protetike. Njihova glavna funkcija jest sprječavanje sužavanja dišnih putova, odnosno sprječavanje jezika da blokira grlo.

Ambulantno liječenje hrkanja i apneje ili jednodnevna kirurgija

Uz promjene načina života te kućno liječenje, postoje i određeni manji ili veći kirurški zahvati koji mogu pomoći pacijentima s opstruktivnom apnejom u spavanju, kao i onima koji samo hrču. Operativni zahvati namijenjeni su osobama koje imaju prekomjerno ili deformirano tkivo koje ometa protok zraka kroz nos ili grlo.

Primarno hrkanje i blaga opstruktivna apneja najčešće se liječe ambulantno ili u jednodnevnoj kirurgiji minimalno invazivnim procedurama na području uvule (nepčane resice) i mekog nepca. Te procedure mogu biti:

• Resekcija uvule (nepčane resice)
    • Injiciranje sklerozirajućeg sredstva u meko nepce (snoreplasty)
    • Ugradnja palatalnih implantata
    • Radiofrekventna somnoplastika
    • Resekcija uvule i mekog nepca laserom
    • Uvulopalatinalni režanj
    • Prednja palatoplastika
    • Barbed Roman Blind Technique

Kirurško liječenje apneje

Većim kirurškim zahvatim liječi se uglavnom teška apneja i to kod pacijenata kod kojih postoji suženje dišnog puta na više razina. Primjenjuju se različiti kirurški zahvati na mekom nepcu i ždrijelu te na korijenu jezika i grkljana, a često je potrebno rješavati i nosnu opstrukciju. Takvo liječenje zahtjeva višednevni boravak u bolničkim uvjetima.

Kirurška korekcija određenih abnormalnosti lica koje dovode do sužavanja dišnog puta je invazivni postupak koji je rezerviran za pacijente s teškom opstruktivnom apnejom u spavanju koji imaju malformacije glave i lica.

Dijagnostika i liječenje hrkanja i opstruktivne apneje kod odraslih - cijena

Cijenu pregleda, dijagnostike, te različitih načina ambulantnog i kirurškog liječenja apneje i hrkanja, kao i ostalih naših usluga, možete pronaći u cjeniku usluga.

Ako imate dodatnih pitanja ili želite dogovoriti termin pregleda, kontaktirajte nas putem online obrasca, e-mailom ili pozivom na broj telefona. Obratite nam se s povjerenjem i prepustite u stručne ruke naših liječnika.