OPĆA KIRURGIJA

OPERACIJA DUPUYTRENOVE KONTRAKTURE

Suvremene metode dijagnostike i liječenja

OPERACIJA DUPUYTRENOVE KONTRAKTURE

sto-je

siptomi

lijecenje

priprema

oporavak

mjere

dekompresija-karpalnog-tunela

Što je Dupuytrenova kontraktura?

Dupuytrenova kontraktura ili bolest (također nazvana fibromatoza dlana ili palmarna fascijalna fibromatoza) je nenormalno zadebljanje kože na dlanu u dnu prstiju. Ovo zadebljalo područje može se razviti u tvrdu nakupinu, a s vremenom može uzrokovati da se jedan ili više prstiju savije (skupi) te povuče bočno ili prema dlanu.

Najčešće su zahvaćeni prstenjak i mali prst, a u mnogim slučajevima pogođene su obje šake. Dupuytrenova kontraktura može zahvatiti i stopala, ali u rijetkim slučajevima.

Što uzrokuje Dupuytrenovu kontrakturu?

Vjeruje se da je Dupuytrenova kontraktura nasljedna. Točan uzrok nije poznat, no nastanak bolesti može biti povezan s pušenjem cigareta, alkoholizmom, dijabetesom, prehrambenim nedostacima ili lijekovima koji se koriste za liječenje epileptičkih napadaja.

Kako se dijagnosticira Dupuytrenova kontraktura?

Dupuytrenova kontraktura dijagnosticira se detaljnim pregledom šake te mjerenjem opsega pokreta prstiju posebnom aparaturom. Pregled započinje testiranjem fleksibilnosti i osjeta u vašim prstima, nakon čega se testira snaga stiska i pincetnog hvata.

Liječnik će potom izmjeriti i zabilježiti mjesta čvorića i zadebljalih traka tkiva na vašem dlanu. Pomoću posebne aparature izmjerit će koliko vam se prsti savijaju ili skupljaju. Također će se mjeriti i opseg pokreta u prstima.

Ovakva mjerenja i pregledi obavljaju se nekoliko puta u razmacima, te se početna mjerenja uspoređuju s kasnijim mjerenjima kako bi se vidjelo pogoršava li se bolest. Mjerenja se također mogu koristiti za utvrđivanje djelotvornosti liječenja.

sistematski pregled

Uobičajeni simptomi Dupuytrenove kontrakture mogu uključivati:

• Nemogućnost polaganja ruku ravno na stol, dlanom prema dolje (tzv. tabletop test)
  • Pojavu jedne ili više nakupina čvorića na dlanu
  • Zadebljanje, skupljanje ili zatezanje čvorića koje uzrokuje debele trake tkiva ispod kože na dlanu
  • Udubljenja ili žljebove na koži pritisnute skupljenim prstom - ta područja mogu postati vrlo bolna i mogu dovesti do gubitka kože ako ne zarastu pravilno
  • Izvlačenje prstiju prema naprijed
  • Nemogućnost normalnog korištenja šake

Osim toga, moguće je da ćete biti izloženi većem riziku od razvitka Dupuytrenove bolesti ako ste:

• Stariji – bolest obično počinje u srednjoj životnoj dobi
  • Muškog spola – češća je u muškaraca nego u žena
  • Imate skandinavsko ili sjevernoeuropsko podrijetlo – najčešća je kod ljudi čije obitelji dolaze iz ovih krajeva
  • Imate obiteljsku povijest ove bolesti – bolest se može naslijediti
  • Uzimate lijek protiv epileptičnih napadaja – nastanak bolesti povezan je s nekim lijekovima koji se koriste za liječenje epileptičkih napadaja
  • Pušite ili pijete alkohol u prekomjernim količinama
  • Dijabetičar ste

Simptomi Dupuytrenove kontrakture mogu nalikovati na druge zdravstvene probleme, stoga se uvijek obratite svom liječniku radi točne dijagnoze.

Doc. prim. dr. sc. Dubravko Huljev, dr. med.

Specijalist opće kirurgije

Subspecijalist traumatologije

Subspecijalist plastične rekonstrukcijske i estetske kirurgije

Postoji više operativnih metoda za liječenje Dupuytrenove kontrakture, a naši liječnici odabrat će najbolju ovisno o individualnom slučaju i uznapredovalosti bolesti. Kao najučinkovitija metoda operativnog liječenja pokazala se djelomična fasciektomija koju u Poliklinici Kvaternik izvodimo precizno, stručno i s visokom razinom uspješnosti.
tijek-zahvata-rinoplastike

Liječenje i operacija

Liječenje Dupuytrenove kontrakture individualno je te ovisi o dobi i zdravstvenom stanju pacijenta, a važno je naglasiti da se liječe simptomi jer lijek za bolest ne postoji. Nakon detaljnih pregleda i mjerenja, liječnik će izraditi plan individualan liječenja za vas na temelju sljedećih faktora:

• Vaše dobi i cjelokupnog zdravstvenog statusa
  • Ozbiljnosti vašeg slučaja, odnosno uznapredovalosti bolesti
  • Koliko dobro podnosite određene lijekove, tretmane ili terapije
  • Očekuje li se pogoršanje vašeg stanja
  • Vaših želja i odluka

Liječenje Dupuytrenove kontrakture može uključivati:

• Injekciju steroida – Ako je čvorić bolan, injekcija steroida može vam olakšati bol i, a u nekim slučajevima i spriječiti pogoršanje vašeg stanja.
  • Terapiju radijacijom – Ovaj tretman nije toliko uobičajen u Hrvatskoj, a radi se tako da se X-zrake s niskom energijom usmjeravaju na čvorove. Ovakav tretman najbolje djeluje u ranoj fazi bolesti, a može omekšati čvoriće i pomoći u sprječavanju kontrakcija.
  • Injekciju enzima – Ovo je noviji, manje invazivan postupak tijekom kojeg liječnik prvo ubrizgava lijek kako bi utrnula šaka, a zatim ubrizgava enzim u promijenjeno tkivo. Tijekom nekoliko sati, enzim se razgrađuje i otapa čvoriće i tračke kako bi se prsti mogli izravnati kada kirurg slomi tračke, što se obično događa sljedeći dan.
  • Aponeurotomiju iglom – Ovo je još jedan noviji, manje invazivan postupak. Lijek se ubrizgava u područje da bi utrnula šaka, nakon čega kirurg iglom slama i razdjeljuje oboljelo tkivo. Ne radi se rez.
  • Operativni zahvat - Ovo je najčešća metoda liječenja za teže, progresivne slučajeve, a obavlja se na nekoliko načina.

Tijek operativnog zahvata

Postoji nekoliko operativnih metoda za liječenje Dupuytrenove kontrakture, a naši liječnici odabrat će najbolju metodu ovisno o vašem individualnom slučaju i uznapredovalosti bolesti. Neke od metoda su:

• Perkutana fasciotomija iglom – Minimalno invazivan operativni zahvat gdje se pomoću uboda igle kroz kožu presijeca fascija (zadebljali dio dlana). Izvodi se u lokalnoj anesteziji.
  • Segmentalna aponeurektomija – Zahvat u kojem odstranjujemo dijelove fascije u dužini od oko 1 cm.
  • Potpuna fasciektomija – Isijecanje cijele fascije, zajedno sa zdravim tkivom.
  • Djelomična fasciektomija – Odstranjivanje isključivo zadebljale fascije i čvorića.
  • Dermofasciektomija – Odstranjivanje bolesne fascije zajedno s kožom koja ju prekriva.

Kao zlatni standard te najčešći zahvat u liječenju Dupuytrenove kontrakture koristi se djelomična fasciektomija. Tijekom ovog zahvata, radimo rez na šaci te vadimo isključivo zahvaćeno, zadebljano tkivo šake. Rezultat zahvata je poboljšana pokretljivost prstiju te brz povratak funkcije šake.

Ovom operativnom metodom postiže se visoka razina uspješnosti i minimalan broj komplikacija. Međutim, važno je napomenuti da se kod nekih pacijenata kontraktura može vratiti te će možda biti potrebna ponovna operacija.

Priprema za operativni zahvat

Operacija Dupuytrenove kontrakture uglavnom se izvodi u općoj anesteziji, no moguć je i zahvat u lokalnoj anesteziji. Ako se izvodi u općoj anesteziji, tada su potrebne standardne pretrage krvi i urina, uključujući kompletnu krvnu sliku (KKS) i kompletni urin, GUK, koagulogram, urea, kreatinin, EKG te po potrebi i pregled internista.

Ako se operacija Dupuytrenove kontrakture izvodi u lokalnoj anesteziji, tada nije potrebna kompletna obrada. U svakom slučaju, prije samog zahvata dobit ćete detaljne upute od naših liječnika kako se pripremiti i koje pretrage su potrebne.

oporavak

Oporavak

Nakon operativnog zahvata, pacijent se otpušta na kućnu njegu već isti dan ili kroz 24 sata. Na šaku se postavlja zavoj ili longeta koju pacijent nosi 7-10 dana od operacije. Nakon 7-10 dana skidaju se šavovi i longeta te se pacijent upućuje na fizikalnu terapiju koja je vrlo bitna za uspješno liječenje.

Kao i kod drugih kirurških zahvata, potencijalne komplikacije neposredno nakon zahvata uključuju krvne podljeve i upale. Komplikacije mogu uključivati i smanjen ili promijenjen osjet u prstima šake, no to se događa rijetko.

Uz stručan i iskusan tim Poliklinike Kvaternik te pridržavanje svih postoperativnih uputa komplikacije će biti svedene na minimum.

Operacija Dupuytrenove kontrakture - cijena

Cijenu operacije Dupuytrenove kontrakture, kao i ostalih naših usluga, možete pronaći u cjeniku usluga.

Ako osjetite bolove i promjene u šakama te ne možete saviti prste, obratite se liječnicima Poliklinike Kvaternik s povjerenjem i naručite se na specijalistički pregled već danas!

KONTAKTIRAJTE NAS

Adresa: