Pregled štitnjače

INTERNA MEDICINA

KOMPLETAN PREGLED ŠTITNJAČE
Endokrinološki pregled, hormoni štitnjače, UZV štitnjače, citološka punkcija

suvremene metode dijagnostike i liječenja

stručno i iskusno osoblje poliklinike

visoka kvaliteta uz pristupačne cijene

Štitnjača je endokrina žlijezda koja se nalazi s prednje strane vrata i ima oblik leptira ili slova H. Iz štitnjače se luče hormoni (T3 i T4) koji utječu na normalno funkcioniranje svih organa tijela – na rad srca, pluća, proizvodnju krvnih stanica, probavni sustav, mišićno koštani sustav, proizvodnju energije te bazalni metabolizam – kao i na pravilan razvoj fetusa.

Dijagnosticiranjem i liječenjem bolesti štitnjače bavi se endokrinologija, grana interne medicin. Bolesti štitnjače, kao i poremećaji u njezinu radu sve su učestaliji u našoj populaciji, a pošto hormoni koje ona izlučuje utječu na rad gotovo cijelog našeg organizma, vrlo je važno napraviti kompletan i temeljit pregled štitnjače.

Što oduhvaća pregled štitnjače?

Kompletan pregled štitnjače u Poliklinici Kvaternik obuhvaća detaljnu anamnezu i fizikalni pregled endokrinologa. Kroz razgovor s liječnikom, pacijent iznosi sve svoje tegobe i simptome, a fizikalnim tj. vizualnim pregledom uočavaju se simptomi koji se očituju na pacijentovu tijelu i izgledu.

Navedeni pregled i razgovor o simptomima i poteškoćama liječnika upućuju na moguću bolest štitnjače, odnosno na određeni poremećaj u njezinu radu te se na temelju toga pacijent upućuje na daljnje pretrage kako bi se dijagnoza potvrdila, odnosno ako postoje indikacije za njih. Liječnik može odrediti vađenje i analizu hormona štitnjače, ultrazvuk štitnjače, a na kraju po potrebi i njezinu punkciju.

U našoj Poliklinici punkcija i UZV štitnjače, kao i cijeli pregled štitne žlijezde obavljaju se iznimno stručno, s velikim naglaskom na ugodnost pacijenta, te s obzirom na individualne potrebe svakog pojedinog pacijenta. Naš liječnici vrlo su iskusni te im se uvijek možete obratiti s bilo kojim pitanjem ili nedoumicom.

Rad štitne žlijezde može se poremetiti na način da ona proizvodi veći ili manji broj hormona nego što je organizmu potrebno za normalan rad. Stanje smanjene produkcije hormona štitnjače zove se hipotireoza, a stanje povećane produkcije hormona štitnjače hipertireoza.

Simptomi hipotireoze su:

• umor
  • pojačano opadanje kose
  • suha, blijeda koža
  • povećanje tjelesne težine
  • dublji glas
  • otok kapaka ili potkoljenica
  • mišićna slabost
  • sporija srčana frekvencija
  • depresija

Simptomi hipertireoze su:

• ubrzan rad srca
  • tremor (drhtanje) ekstremiteta
  • topla, vlažna koža
  • smanjenje tjelesne težine
  • proljev
  • povišena temperatura tijela
  • promjene na očima („izbuljene“ oči ili egzoftalmus)
  • nesanica

Najčešći uzrok bolesti štitnjače je autoimuna bolest (Hashimotov tireoiditis) kod kojeg u krvi detektiramo antitijela štitnjače: anti TPO (antitijela na tiroidnu peroksidazu) te anti TG (antitijela na tireoglobulin).

Česta bolest štitnjače je i subakutni tireoiditis koji je karakteriziran razaranjem tkiva štitnjače sa posljedičnim povećanim otpuštanjem hormona štitnjače kao reakciju na neku drugu infekciju u organizmu. U štitnjači također mogu nastati i tumori – dobroćudni tumori adenomi te zloćudne novotvorine karcinomi.

Na pregledu štitnjače sam saznao sve moguće informacije o svom problemu,
što inače nije slučaj kada odem kod doktora zbog bilo kojeg problema.
Upravo zato želim istaknuti izniman
i vrlo ugodan pristup liječnika ovdje i zahvaliti im se na svemu.

Ivon Jerković

Kvaliteta na najvišem nivou – od brzog naručivanja, ljubaznog osoblja i pristupačnih liječnika do visoke profesionalnosti pri pregledu. Obavila sam ultrazvuk štitnjače uz detaljno objašnjenje nalaza i svakako nastavljam liječenje i kontrole ovdje. Sve pohvale!

Blanka Nemec

Ne volim igle i dosta sam se bojala punkcije koju su mi preporučili liječnici ovdje,
ali uz razgovor i detaljno objašnjenje postupka malo sam se umirila, a na kraju ubod skoro nisam ni osjetila.
Svaka čast na pažljivosti, brizi, i na velikom strpljenju!

Edita Kiš

Opis pregleda

Kompletan pregled štitnjače može se sastojati od nekoliko dijelova: endokrinološki pregled, odnosno anamneza i fizikalni pregled, nakon čega se pacijent može uputiti na vađenje hormona štitnjače, ultrazvučni pregled štitnjače, te po potrebi i punkciju štitnjače.

Endokrinološki pregled

Pri endokrinološkom pregledu pacijent se potiče da što detaljnije opiše svoje tegobe i simptome kako bi liječnik što točnije zaključio o kakvoj bolesti ili poremećaju se radi. Osim toga, i liječnik će pacijenta pitati je li primijetio pojavu nekih od glavnih simptoma poremećaja rada štitnjače, kao što su veće promjene u tjelesnoj težini, ubrzan rad srca, pojačano znojenje, umor i slično. Pošto je i stres uvelike povezan s poremećajem rada štitne žlijezde, pacijente uglavnom pitamo i o načinu, stilu i tempu života.

Pri fizikalnom pregledu pacijenta obraća se pozornost na neke od glavnih simptoma koji upućuju na bolest štitnjače, a to su primjerice prekomjerna ili premalena masa tijela, zadebljan vrat, „izbuljene“ oči, blijeda koža i slično.

Na temelju kompletnog pregleda i prema indikacija i zaključcima liječnika, pacijenta upućujemo na neku (ili sve) od pretraga navedenih u nastavku.

Hormoni štitnjače

Liječnik može odrediti vađenje hormona štitnjače (T3 i T4) ili njihove slobodne frakcije (FT3 i FT4), te hormona hipofize koji „upravlja“ štitnjačom (TSH) i antitijela štitnjače (anti TPO, anti TG).

TSH se uglavnom radi kao prvi test za otkrivanje poremećaja u funkciji štitnjače, te se njime određuju hipertireoza i hipotireoza. Mjerenjem antitijela anti TPO i anti TG uglavnom se određuju autoimuni poremećaji štitnjače, a njihova koncentracija bit će povećana u slučaju Hashimotova tireoiditisa primjerice.

Ultrazvuk (UZV) štitnjače

Ultrazvuk štitnjače je bezbolan i neškodljiv dijagnostički postupak kojim se procjenjuju veličina štitnjače i struktura tkiva, te vizualiziraju čvorovi i ciste u štitnjači. S obzirom na to da ultrazvučni pregled ne podrazumijeva i ne koristi ionizirajuće zračenje, može se izvoditi i u trudnoći te kod djece bilo koje dobi. Potpuno je sigurna i bezbolna dijagnostička metoda.

Pretraga se izvodi bez prethodne pripreme, premda savjetujemo pacijentima da uklone nakit ili odjeću koja prianja uz vrat, te preporučujemo odjenuti dekoltiranu odjeću.

Pretraga se izvodi u ležećem položaju, lagano zabačenog vrata. Na kožu vrata nanosi se gel kako bi se omogućio bolji prolaz ultrazvučnog snopa. Samom pretragom dobro se vizualizira veličina štitnjače, struktura tkiva, te eventualno postojanje čvorova ili cista u štitnjači. Zatim se koristi i Color Doppler, koji nam služi za dobivanje vrijednih podataka o prokrvljenosti štitne žlijezde, a samim time i o njezinoj funkcionalnoj aktivnosti. Također se vizualiziraju i eventualno povećani limfni čvorovi vrata.

Citološka punkcija štitnjače pod kontrolom ultrazvuka

Pod kontrolom ultrazvuka može se učiniti i citološka punkcija štitne žlijezde. Ovo je također dijagnostička pretraga koja se obavlja na otkrivenim čvorovima štitnjače kako bi se ustanovila njihova priroda, odnosno jesu li stanice čvorova normalne stanice štitnjače, tumorski promijenjene stanice ili pak označavaju upalnu promjenu.

Punkcija štitnjače također se izvodi bez prethodne pripreme te za samu pretragu nije potrebna anestezija.

Ukoliko pacijenti uzimaju antikoagulantnu terapiju, tada je potreban prethodni dogovor s liječnikom zbog povećane mogućnosti od komplikacija (krvarenja) tijekom pretrage.

Pri ovoj pretrazi, punktiraju se velike ciste u štitnjači (promjera preko 20 mm), te čvorovi koji su zbog svoje veličine i strukture sumnjivi na karcinom.

Pacijent je tijekom pretrage u jednakom položaju kao za ultrazvuk štitnjače, dakle u ležećem položaju, lagano zabačenog vrata. Pretraga se izvodi tankom iglom kojom se probije koža i pod kontrolom ultrazvuka ciljano uzima materijal za analizu. Ubod iglom, naime, nije potpuno bezbolan, no kratko traje i nije jako neugodan – većina pacijenata uspoređuje ga s ubodom igle prilikom vađenja krvi.

Prije pretrage koža na mjestu punkcije se dezinficira, a nakon završetka pretrage mjesto uboda prekrije se manjim tupferom. Nakon same punkcije ponovo se ultrazvučno provjerava mjesto punkcije kako bi se isključilo eventualno krvarenje u samoj štitnoj žlijezdi.

Dr. Martina Lukšić

Specijalist interne medicine

Subspecijalist dijabetologije i endokrinologije

Bolesti štitne žlijezde, kao i poremećaju u njezinu radu sve su učestaliji u našoj populaciji, a pošto hormoni koje ona izlučuje utječu na rad gotovo cijelog našeg organizma, vrlo je važno napraviti kompletan i temeljit pregled štitnjače. Ultrazvuk štitnjače je bezbolan i neškodljiv dijagnostički postupak, a obzirom da ne koristi ionizirajuće zračenje, može se izvoditi i u trudnoći i kod djece.

Ultrazvuk i citološka punkcija štitnjače brze su i potpuno sigurne pretrage, te nakon njih nije potrebno mirovanje.

Eventualne komplikacije samog postupka punkcije štitnjače su manji hematom na koži na mjestu uboda, te lagana bol koja brzo prolazi.

Naručite se na kompletan pregled štitnjače u Poliklinici Kvaternik te se s povjerenjem prepustite u ruke naših iskusnih stručnjaka.

Pregled endokrinologa – cijena

Cijenu endokrinološkog pregleda kao i cijene svih naših usluga možete pogledati u Cjeniku usluga

OBRATITE NAM SE S POVJERENJEM

Pošaljite upit

Dodajte fotografiju, dokument ili nalaz od liječnika
Pročitao/la sam uvjete poslovanja i suglasan/na sam za davanje osobnih podataka koje Poliklinika Kvaternik kao Voditelj obrade prikuplja za poboljšanje mog korisničkog iskustva.
Nužno je prihvatiti ove Opće uvjete.
Za povlačenje privole i slaganje s našim uvjetima obratite nam se na info@poliklinika-kvaternik.hr ili svoje postavke promijenite ovdje.