INTERNA MEDICINA

KOMPLETAN PREGLED ŠTITNJAČE
Endokrinološki pregled, hormoni štitnjače, UZV štitnjače

Suvremene metode dijagnostike i liječenja

KOMPLETAN PREGLED ŠTITNJAČE  <br>Endokrinološki pregled, hormoni štitnjače, UZV štitnjače

sto-je

simptomi

priprema-pacijenata

mjere-opreza

Štitnjača je endokrina žlijezda koja se nalazi s prednje strane vrata i ima oblik leptira ili slova H. Iz štitnjače se luče hormoni (T3 i T4) koji utječu na normalno funkcioniranje svih organa tijela – na rad srca, pluća, proizvodnju krvnih stanica, probavni sustav, mišićno koštani sustav, proizvodnju energije te bazalni metabolizam – kao i na pravilan razvoj fetusa.

Dijagnosticiranjem i liječenjem bolesti štitnjače bavi se endokrinologija, grana interne medicin. Bolesti štitnjače, kao i poremećaji u njezinu radu sve su učestaliji u našoj populaciji, a pošto hormoni koje ona izlučuje utječu na rad gotovo cijelog našeg organizma, vrlo je važno napraviti kompletan i temeljit pregled štitnjače.

uzv stitnjace

Što oduhvaća pregled štitnjače?

Kompletan pregled štitnjače u Poliklinici Kvaternik obuhvaća detaljnu anamnezu i fizikalni pregled endokrinologa. Kroz razgovor s liječnikom, pacijent iznosi sve svoje tegobe i simptome, a fizikalnim tj. vizualnim pregledom uočavaju se simptomi koji se očituju na pacijentovu tijelu i izgledu.

Navedeni pregled i razgovor o simptomima i poteškoćama liječnika upućuju na moguću bolest štitnjače, odnosno na određeni poremećaj u njezinu radu te se na temelju toga pacijent upućuje na daljnje pretrage kako bi se dijagnoza potvrdila, odnosno ako postoje indikacije za njih. Liječnik može odrediti vađenje i analizu hormona štitnjače ili ultrazvuk štitnjače.

U našoj Poliklinici UZV štitnjače, kao i cijeli pregled štitne žlijezde obavljaju se iznimno stručno, s velikim naglaskom na ugodnost pacijenta, te s obzirom na individualne potrebe svakog pojedinog pacijenta. Naš liječnici vrlo su iskusni te im se uvijek možete obratiti s bilo kojim pitanjem ili nedoumicom.

sistematski pregled

Rad štitne žlijezde može se poremetiti na način da ona proizvodi veći ili manji broj hormona nego što je organizmu potrebno za normalan rad. Stanje smanjene produkcije hormona štitnjače zove se hipotireoza, a stanje povećane produkcije hormona štitnjače hipertireoza.

Simptomi hipotireoze su:

• umor
  • pojačano opadanje kose
  • suha, blijeda koža
  • povećanje tjelesne težine
  • dublji glas
  • otok kapaka ili potkoljenica
  • mišićna slabost
  • sporija srčana frekvencija
  • depresija

Simptomi hipertireoze su:

• ubrzan rad srca
  • tremor (drhtanje) ekstremiteta
  • topla, vlažna koža
  • smanjenje tjelesne težine
  • proljev
  • povišena temperatura tijela
  • promjene na očima („izbuljene“ oči ili egzoftalmus)
  • nesanica

Najčešći uzrok bolesti štitnjače je autoimuna bolest (Hashimotov tireoiditis) kod kojeg u krvi detektiramo antitijela štitnjače: anti TPO (antitijela na tiroidnu peroksidazu) te anti TG (antitijela na tireoglobulin).

Česta bolest štitnjače je i subakutni tireoiditis koji je karakteriziran razaranjem tkiva štitnjače sa posljedičnim povećanim otpuštanjem hormona štitnjače kao reakciju na neku drugu infekciju u organizmu. U štitnjači također mogu nastati i tumori – dobroćudni tumori adenomi te zloćudne novotvorine karcinomi.

Opis pregleda

Kompletan pregled štitnjače može se sastojati od nekoliko dijelova: endokrinološki pregled, odnosno anamneza i fizikalni pregled, nakon čega se pacijent može uputiti na vađenje hormona štitnjače i ultrazvučni pregled štitnjače.

Endokrinološki pregled

Pri endokrinološkom pregledu pacijent se potiče da što detaljnije opiše svoje tegobe i simptome kako bi liječnik što točnije zaključio o kakvoj bolesti ili poremećaju se radi. Osim toga, i liječnik će pacijenta pitati je li primijetio pojavu nekih od glavnih simptoma poremećaja rada štitnjače, kao što su veće promjene u tjelesnoj težini, ubrzan rad srca, pojačano znojenje, umor i slično. Pošto je i stres uvelike povezan s poremećajem rada štitne žlijezde, pacijente uglavnom pitamo i o načinu, stilu i tempu života.

Pri fizikalnom pregledu pacijenta obraća se pozornost na neke od glavnih simptoma koji upućuju na bolest štitnjače, a to su primjerice prekomjerna ili premalena masa tijela, zadebljan vrat, „izbuljene“ oči, blijeda koža i slično.

Na temelju kompletnog pregleda i prema indikacija i zaključcima liječnika, pacijenta upućujemo na neku (ili sve) od pretraga navedenih u nastavku.

Hormoni štitnjače

Liječnik može odrediti vađenje hormona štitnjače (T3 i T4) ili njihove slobodne frakcije (FT3 i FT4), te hormona hipofize koji „upravlja“ štitnjačom (TSH) i antitijela štitnjače (anti TPO, anti TG).

TSH se uglavnom radi kao prvi test za otkrivanje poremećaja u funkciji štitnjače, te se njime određuju hipertireoza i hipotireoza. Mjerenjem antitijela anti TPO i anti TG uglavnom se određuju autoimuni poremećaji štitnjače, a njihova koncentracija bit će povećana u slučaju Hashimotova tireoiditisa primjerice.

Ultrazvuk (UZV) štitnjače

Ultrazvuk štitnjače je bezbolan i neškodljiv dijagnostički postupak kojim se procjenjuju veličina štitnjače i struktura tkiva, te vizualiziraju čvorovi i ciste u štitnjači. S obzirom na to da ultrazvučni pregled ne podrazumijeva i ne koristi ionizirajuće zračenje, može se izvoditi i u trudnoći te kod djece bilo koje dobi. Potpuno je sigurna i bezbolna dijagnostička metoda.

Pretraga se izvodi bez prethodne pripreme, premda savjetujemo pacijentima da uklone nakit ili odjeću koja prianja uz vrat, te preporučujemo odjenuti dekoltiranu odjeću.

Pretraga se izvodi u ležećem položaju, lagano zabačenog vrata. Na kožu vrata nanosi se gel kako bi se omogućio bolji prolaz ultrazvučnog snopa. Samom pretragom dobro se vizualizira veličina štitnjače, struktura tkiva, te eventualno postojanje čvorova ili cista u štitnjači. Zatim se koristi i Color Doppler, koji nam služi za dobivanje vrijednih podataka o prokrvljenosti štitne žlijezde, a samim time i o njezinoj funkcionalnoj aktivnosti. Također se vizualiziraju i eventualno povećani limfni čvorovi vrata.

Dr. Martina Lukšić

Specijalist interne medicine

Subspecijalist dijabetologije i endokrinologije

Bolesti štitne žlijezde, kao i poremećaju u njezinu radu sve su učestaliji u našoj populaciji, a pošto hormoni koje ona izlučuje utječu na rad gotovo cijelog našeg organizma, vrlo je važno napraviti kompletan i temeljit pregled štitnjače. Ultrazvuk štitnjače je bezbolan i neškodljiv dijagnostički postupak, a obzirom da ne koristi ionizirajuće zračenje, može se izvoditi i u trudnoći i kod djece.

Ultrazvuk štitnjače brza je i potpuno sigurna pretraga, te nakon nje nije potrebno mirovanje.

Kompletan pregled štitnjače - cijena

Cijenu kompletnog pregleda štitnjače, kao i ostalih naših usluga, možete pronaći u cjeniku usluga.