OPĆA KIRURGIJA

OPERACIJA PILONIDALNOG SINUSA

Suvremene metoda dijagnostike i liječenja

OPERACIJA PILONIDALNOG SINUSA

Usluga je na akciji! Ostvarite 10% POPUSTA tijekom mjeseca!

sto-je

simptomi

tijek

priprema-pacijenta

oporavak

mjere-opreza

dekubitus

Što je pilonidalni sinus?

Pilonidalni sinus (poznat i kao pilonidalna bolest i pilonidalna cista) relativno je česta kirurška bolest koja najčešće zahvaća osobe u drugom i trećem desetljeću života. Do 4 puta je češća kod muškaraca, a u zadnjih 50 godina pojava pilonidalnog sinusa je u porastu, osobito u Europi.

Pilonidalna bolest ili pilonidalna cista manifestira se kao akutna ili kronična upala, gotovo uvijek u području trtične kosti, odnosno u tzv. sakrokokcigealnoj regiji.

Osim ovog područja, bolest se može pojaviti i u rascjepu između prstiju kod frizera i brijača, u pazuhu, oko pupka, intermamilarno (u području bradavica), u genitalnom traktu kod žena i muškaraca te na amputiranom bataljku.

Točan uzrok ove bolesti se ne zna, no postoje brojne teorije o njezinom nastanku. Jedna teorija kaže da je ova bolest samo kongenitalna, odnosno urođena. Prema takvoj teoriji,  smatra se da je uzrok pilonidalne bolesti zapravo ostatak uropigične žlijezde, medularnog kanala ili repa u čovjeka.

Teorije koje govore da je pilonidalna bolest ipak stečena smatraju da uslijed trenja između gluteusa prilikom hoda ili stajanja, dlake ulaze u epitelnu udubinu u procjepu između gluteusa i tamo djeluju kao strano tijelo.

Primarni faktori rizika za pojavu pilonidalnog sinusa su pretilost, zanimanje ili sport koji zahtjeva puno sjedenja, izrazita dlakavost, grube i krute dlake, slaba tjelesna higijena i pojačano znojenje, a najčešće se pojavljuje kod muškaraca.

U Poliklinici Kvaternik liječit ćemo vašu pilonidalnu bolest na najbolji mogući način s obzirom na vrstu i fazu bolesti.

Kao najuspješniji način liječenja sinusa u kroničnoj fazi pokazalo se kirurško liječenje, a naši liječnici odabrat će najbolji kirurški zahvat za vaš individualan slučaj i pobrinuti se da sve protekne u najboljem redu.

sistematski pregled

Pilonidalna bolest uglavnom se javlja u području iznad trtične kosti, u procjepu između gluteusa, oko 5 cm iznad anusa. Tvorba se sastoji od cistične šupljine sinusa, dlaka u šupljini, sinusa i fistula kroz koji se sadržaj ciste drenira izvan tijela kada je pilonidalna bolest u akutnoj fazi.

Bolest se klinički manifestira u dva oblika: akutna i kronična manifestacija

Kada je bolest u akutnoj fazi, u području trtice pojavit će se akutni apsces, odnosno nakupina gnoja u koži. Pacijenti obično osjećaju nelagodu i bol koja nije konstantna nego oscilira te osjećaju bolnu masu u trtičnom području, javlja se otok i crvenilo, masa je topla na dodir i ima gnojni iscjedak neugodna mirisa.

Apsces se može spontano probiti, odnosno raspuknuti, nakon čega pacijent osjeti olakšanje. Nakon puknuća apscesa, nastaje kronična manifestacija bolesti.

Kronični oblik bolesti obilježava opetovano gnojenje i sekrecija uz pojavu fistuloznih kanala i otvora uz nelagodu u tom području, pogotovo pri hodu, sjedenju i ležanju na leđima.

Doc. prim. dr. sc. Dubravko Huljev, dr. med.

Specijalist opće kirurgije

Subspecijalist traumatologije

Subspecijalist plastične rekonstrukcijske i estetske kirurgije

Kirurške metode su metode izbora kod liječenja pilonidalne bolesti u kroničnoj fazi jer pokazuju dugoročno bolje rezultate od konzervativnih metoda. Postoje brojni kirurški zahvati i tehnike, ali i pojedine modifikacije samih njih. U Poliklinici Kvaternik, naime, koristimo nekoliko metoda koje su se pokazale kao najučinkovitije u liječenju ove bolesti te kojima smo sve komplikacije sveli na minimum.
tijek-zahvata-rinoplastike

Tijek operativnog zahvata

Dijagnoza pilonidalne bolesti postavlja se jednostavno, na temelju kliničkog pregleda i anamneze, te se na temelju toga određuje daljnje liječenje.

U akutnoj fazi (apsces, flegmona) dovoljna je samo incizija (rez) i drenaža, dok se antibiotici u ovoj fazi ne koriste. Neke studije smatraju da primjena antibiotika ne utječe na ishod liječenja.

U kroničnoj, odnosno mirnoj fazi bolesti liječenje može biti konzervativno i kirurški. Iako i dalje ne postoji zlatni standard liječenja, kirurške metode su se u našoj poliklinici pokazale kao iznimno učinkovite.

Konzervativno liječenje

U konzervativne metode ubrajamo brijanje i čupanje dlaka okolo i u sinusu, sklerozaciju, odnosno razgradnju apscesa uz pomoć injekcije 80% fenola u pilonidalni sinus, lasersku terapiju te primjenu fibrinskog ljepila.

U Poliklinici Kvaternik, međutim, koristimo prvenstveno metode kirurškog liječenja koje su se pokazale znatno učinkovitijima.

Kirurško liječenje

Postoje brojni kirurški zahvati i tehnike, ali i pojedine modifikacije samih njih. Iskusni liječnici naše Poliklinike koriste nekoliko metoda koje su se pokazale kao najučinkovitije u liječenju ove bolesti, a koju će tehniku koristiti ovisi o pojedinom slučaju i pacijentu.

Široka ekscizija (izrezivanje) te otvorena rana sa zarastanjem sekundarnom intencijom

Cijeli kirurški zahvat izvodi se u lokalnoj anesteziji. Nakon prvotnog reza na vrhu pilonidalnog sinusnog trakta, izvodi se široko izrezivanje cijele ciste te se odstranjuje cijeli sadržaj iz pilonidalnog sinusa (urasle dlake i sav ostali sadržaj i ostaci).
Potom se izvede hemostaza elektrokauterom kako bi se zaustavilo krvarenje te se rana ne zatvara šavovima, nego se samo prekriva oblogom za vlažno cijeljenje rane.

Ekscizija (izrezivanje) i zatvaranje rane šavom

Pod lokalnom anestezijom izvodi se široko izrezivanje cijelog sinusa i njegova sadržaja. Na kraju se rana zatvara šavom po sredini kako bi što brže zarasla.

Oporavak rane traje oko 12 dana nakon čega se skidaju konci, a samu ranu nije potrebno svakodnevno previjati i tuširati.

Rekonstrukcije režnjevima

Široke ekscizije (izrezivanja) sinusa zahtijevaju i rekonstrukcijske kirurške tehnike radi pokrivanja defekta i što manje napetosti na šavovima rane. Na taj način sprječavamo  moguće komplikacije kao što su dehiscijencija šava (ponovno otvaranje rane), infekcije i slično.

Postoji široki raspon razvijenih tehnika plastične kirurgije u liječenju pilonidalne bolesti. Najčešće metode plastičnih rekonstrukcija su Limbergov režanj, V-Y plastika i Z plastika.

Priprema za operativni zahvat

Prije operativnog zahvata obavit ćemo klinički pregled i anamnezu na temelju kojih ćemo definirati idealan način liječenja.

Operacija pilonidalnog sinusa vrši se u lokalnoj anesteziji te nije potrebna posebna priprema za zahvat.

Ako je potrebno, pacijent će se prije zahvata uputiti na pregled anesteziologa koji će, po potrebi, dati dodatne upute.

oporavak

Postoperativni oporavak

Oporavak nakon operacije relativno je brz. Pacijent se isti dan, ubrzo nakon operacije, otpušta na kućnu njegu. Sljedeća dva dana prema potrebi koristi analgetike za ublažavanje boli.

Već nakon nekoliko dana pacijent će biti sposoban za uobičajene aktivnosti i rad, no u početku se preporučuje izbjegavati duža sjedenja.

Kod liječenja pilonidalnog sinusa postoji rizik od recidiva, odnosno ponovne pojave. Rizik recidiva, odnosno ponovne pojave ciste može se smanjiti održavanjem glutealne regije (regije stražnjice) čistom, redovitim brijanjem te regije ili uklanjanjem dlaka iz tog područja.

Kao i kod svakog operativnog zahvata, postoje određeni rizici i nuspojave. Oni se rijetko pojavljuju, a mogu uključivati manja krvarenja iz rane.

Naši liječnici iznimno su pažljivi i iskusni te su svojim tehnikama liječenja sveli komplikacije na minimum.

Ako ste primijetili kvržicu u području trtice te vam ona stvara osjećaj neugodnosti i boli, obratite se Poliklinici Kvaternik s povjerenjem! Obavit ćemo detaljan pregled i odrediti najbolju metodu liječenja za Vas.

Operacija pilonidalnog sinusa - cijena

Cijenu operacije pilonidalnog sinusa, kao i ostalih naših usluga, možete pronaći u cjeniku usluga.