AMBULANTA ZA KRONIČNE RANE

LIJEČENJE VENSKOG ULKUSA

Suvremene metode dijagnostike i liječenja

LIJEČENJE VENSKOG ULKUSA

venski-ulkus

simptomi

tijek-lijecenja

mjere-opreza

Venski ulkus najčešća je posljedica oštećenja venskog sustava, odnosno popuštanja vena na nogama, a čak 70-80% svih ulceracija jesu upravo venskog podrijetla. Ovakve kronične rane najzastupljenije su u osoba starije dobi te ih je vrlo važno pravilno, pravovremeno i temeljito liječiti.

venski-ulkus

Što je venski ulkus?

Venski ulkus vrsta je kronične rane koja se javlja u potkoljeničnom dijelu noge, najčešće oko medijalnog gležnja, može biti uzrokovan popuštanjem površinskih, dubokih ili perforantnih vena, a najčešće je posljedica kronične venske insuficijencije. Venska insuficijencija je vrsta venske bolesti koju karakteriziraju oslabljene stjenke vena te zaostajanje krvi u donjim dijelovima noge, tj. nedostatan povrat krvi iz nogu prema srcu.

Ova kronična venska bolest vrlo je česta u općoj populaciji, a manifestira se kroz niz simptoma koji vode do patoloških promjena u venama i tkivima, u vidu varikoznih vena, edema, raznih kožnih promjena poput hiperpigmentacije, egzema, te naposljetku i ulkusa, koji predstavljaju završni stadij venske insuficijencije.

Uzroci nastanka ove bolesti s posljedičnim venskim ulkusima su različiti, a neki od glavnih uključuju stariju dob, genetsku predispoziciju, povišen indeks tjelesne mase (ITM), dugotrajno stajanje, nedovoljno kretanje, pušenje, trudnoću, ozljede potkoljenice, prethodne venske tromboze, infekcija, prisutnost nekrotičnog tkiva u rani, te bolesti i stanja kao što su autoimune bolesti, šećerna bolest, bulozne dermatoze, neuropatije i slično.

sistematski pregled

Venski ulkus je zastupljeniji u osoba starije životne dobi kada su i smetnje s cirkulacijom češće. Vrlo rijetko se pojavljuje prije 60. godine života.

Znakovi oboljenja kronične venske insuficijencije mogu se manifestirati na razne načine, od minimalno proširene vene do kroničnih dugotrajnih promjena kože s pojavom rana – ulceracijom, odnosno kroničnim venskim ulkusom.

Glavni simptomi i indikacije na koji se oboljeli žale, a koji upućuju na smetnje u venskoj cirkulaciji te mogućnost pojave venskog potkoljeničnog ulkusa, uključuju osjećaj boli i težine u nogama – bol se obično javlja i danju i noću, a osobito je izražena pri dužem stajanju. Ostali znakovi uključuju i pulsiranje krvnih žila u stopalima, brzo umaranje, osjećaj „žarenja“, edeme (oteknuća) potkoljenica i skočnih zglobova, noćne „grčeve“ i slično. Koža potkoljeničnog dijela nogu je suha i pojavljuje se osjećaj zatezanja.

Venski ulkus ima karakterističan izgled, a najčešće se nalazi u donjoj trećini potkoljenice. Ove kronične rane na potkoljenicama mogu biti male ili pak mogu obuhvaćati cijelu potkoljenicu. Dno ulkusa može biti prekriveno žućkastim fibrinskim naslagama ili granulacijama koje su crvene boje. Rub venskog ulkusa je najčešće nepravilan, nije oštar, a na okolnoj koži može se pojaviti izražena pigmentacija ili vidljive proširene vene. Koža je na tom mjestu toplija i upaljena.

Color Doppler vena jedna je od najčešćih pretraga koja se radi s ciljem utvrđivanja i dijagnosticiranja bolesti vena jer nije štetna i može se ponavljati.

savjetovanje-i-odredivanje-terapije

Tijek liječenja

Prije početka liječenja mora se ustanoviti vrsta rane i stupanj uznapredovalosti, stoga se provodi detaljna anamneza te rade dijagnostičke pretrage kao što su laboratorijske pretrage, gležanjski indeks (sistolički tlak u predjelu gležnja), mikrobiološke pretrage, Color Doppler, oksimetrija i flebografija odnosno angiografija. Procjenjuje se klinički izgled rane, njezina lokalizacija, veličina, duljina, širina, oblik, izgled ruba te dno rane.

Kompresija je osnovna terapija kronične venske insuficijencije. Kompresivna terapija je aplikacija elastičnih ili neelastičnih materijala s određenim pritiskom na ekstremitete u cilju liječenja, odnosno prevencije svih stadija kronične venske insuficijencije.

Kompresivna terapija venskih potkoljeničnih ulceracija dijeli se u dvije faze:

• Prva faza liječenja

Prvu fazu čini upotreba kompresije u procesu cijeljenja do kompletne epitelizacije. U prvoj fazi postavljamo elastične i neelastične materijale, kao što su dugoelastični zavoji ili sistemi za kompresivnu terapiju. Radimo aktivnu kompresiju u mirovanju i kod kretanja.

• Druga faza liječenja

Druga faza jest faza održavanja. Kompresije radimo nakon zarastanja kronične rane, odnosno ulceracije s ciljem sprječavanja ponovnog nastanka ulkusa. U toj fazi postavljamo elastično kompresivne terapijske nogavice stupnja kompresije II ili III. Također možemo aplicirati dugoelastične zavoje radi prevencije recidiva, odnosno povratka potkoljeničnog ulkusa. Za pravilan izbor vrste kompresije u praksi vrlo je važno poznavati sve vrste kompresije, prilagoditi ih stanju bolesnika i, naravno, pravilno ih aplicirati.

U konzervativno liječenje spada debridman rane, uporaba suvremenih pokrivala za vlažno cijeljenje rane, terapija negativnim pritiskom, ACP terapija faktorima rasta i sl. Vrste i načini liječenja, odnosno proces koji ćemo koristiti za liječenje rane ovisit će o vrsti i stupnju rane.

Klinički vidljivi učinci kompresije su smanjenje edema, smanjenje eritema (crvenila kože), smanjenje boli, smanjenje produkcije eksudata iz rane i smanjenje neugodnog mirisa.

Uz standardnu kompresivnu terapiju te lokalni tretman rane vlažnim pokrivalima, u liječenju venskog ulkusa i kronične venske insuficijencije također koristimo i popratnu ACP metodu liječenja faktorima rasta, koja se pokazala iznimno učinkovitom u liječenju i ubrzavanju procesa cijeljenja svih kroničnih rana.

Postoje i određene kontraindikacije za kompresivnu terapiju, a jedna od apsolutnih kontraindikacija jest periferna arterijska bolest. Ostale kontraindikacije su trofičke promjene kod dijabetičkog stopala, dekompenzirana srčana insuficijencija, atrofija kože, smetnje senzibiliteta ekstremiteta i maligni tumori ekstremiteta te maligni limfedemi. Kod bolesnika koji su nepokretni koristimo jedino kratkoelastične sisteme.

Doc. prim. dr. sc. Dubravko Huljev, dr. med.

Specijalist opće kirurgije

Subspecijalist traumatologije

Subspecijalist plastične rekonstrukcijske i estetske kirurgije

Venski ulkus je zastupljeniji u osoba starije životne dobi, kada su i smetnje s cirkulacijom češće, te se vrlo rijetko pojavljuje prije 60. godine života. Kompresivna terapija je osnovna terapija kronične venske insuficijencije i edema različite etiologije, a povećava protok u venama i smanjuje volumen vena, smanjuje edem, poboljšava djelovanje mišićne pumpe, smanjuje refluks i rezidualni volumen te poboljšava mikrocirkulaciju, što značajno poboljšava brzinu cijeljenja venskog ulkusa.

Venski ulkusi kronične su rane na nogama kojima dugo treba da se izliječe i u potpunosti zacijele, a sa sobom nose niz tegoba. Kako bi se te tegobe barem u nekoj mjeri umanjile te kako bi se njihovo napredovanje spriječilo, pacijentima se preporučaju sljedeći koraci, prema individualnim mogućnostima:

• rekreativno hodanje, trčanje ili vožnja biciklom
  • izbjegavanje dugotrajnog stajanja ili sjedenja
  • u slučaju povećanog indeksa tjelesne mase preporuča se smanjenje tjelesne težine
  • nošenje udobne i anatomske obuće, po potrebi i s ortopedskim ulošcima
  • držanje nogu na povišenom položaju
  • izbjegavanje prekomjernog izlaganja suncu i toplini
  • nošenje elastičnih kompresivnih čarapa, prema uputama liječnika
  • redovito previjanje ulkusa

Liječenje venskog ulkusa - cijena

Cijenu liječenja venskog ulkusa, kao i ostalih naših usluga, možete pronaći u cjeniku usluga.

KONTAKTIRAJTE NAS

Adresa: