Liječenje dijabetičkog stopala

AMBULANTA ZA KRONIČNE RANE

LIJEČENJE DIJABETIČKOG STOPALA

suvremene metode dijagnostike i liječenja

stručno i iskusno osoblje poliklinike

visoka kvaliteta uz pristupačne cijene

Dijabetes ili šećerna bolest epidemija je današnjeg modernog društva te sve više ljudi obolijeva od ove bolesti. Oko 300 milijuna ljudi na svijetu boluje od dijabetesa melitusa, a predviđa se da će 2030. godine biti oko 438 milijuna oboljelih.

Danas je to jedno od najčešćih oboljenja, a uz sebe nosi mnogobrojne nepoželjne posljedice. Razne promjene i rane na stopalima, uključujući i dijabetičko stopalo posljedice su šećerne bolesti, a u njihovom liječenju vrlo je važna prevencija i pravovremeno otkrivanje i liječenje.

Što je dijabetičko stopalo?

Različita patofiziološka događanja u organizmu osoba oboljelih od dijabetesa imaju za posljedicu brojne mikrovaskularne, makrovaskularne, neuropatske i metaboličke promjene, koje u konačnici uzrokuju brojne i teške komplikacije ove bolesti.

Patologija promjena na stopalu, kod bolesnika oboljelih od dijabetesa, jedan od najčešćih uzroka hospitalizacije tih bolesnika i troši velike resurse zdravstvenog sustava čitavom svijetu. Činjenica je da posljedice nepravilno ili zakašnjelo liječenog kompliciranog dijabetičkog stopala dovode do teških invaliditeta oboljelih.

Dijabetičko stopalo vrsta je kronične rane koja nastaje kao posljedica dijabetesa melitusa, te je jedna od najčešćih komplikacija te bolesti. Kod pacijenata sa šećernom bolesti, imunološki sustav je često poremećen, a živci i krve žile oštećeni, što uzrokuje otežano cijeljenje rana koje se javljaju uslijed pucanja kože, najčešće pri hodanju, te zbog toga pacijenti imaju povećani rizik za nastanak kroničnih rana na stopalima.

Dijabetički ulkus je jedna od najtežih komplikacija dijabetičkog stopala. Od brojnih općih (pretilost, dob, itd.) i specifičnih (periferna motorna i senzorna neuropatija, periferna mikroangiopatija, nekontrolirana hiperglikemija, biomehanička disfunkcija, traume, itd.) rizičnih čimbenika nastanka dijabetičkog ulkusa, uz mikroangiopatiju najčešći uzrok razvoja dijabetičkog ulkusa na stopalu je periferna senzorna neuropatija s posljedičnim gubitkom osjeta, a time i gubitkom zaštitne funkcije. Za nastanak ulkusa potrebna su barem tri čimbenika koja djeluju istovremeno.

Šećerna bolest mora se redovito kontrolirati, odnosno pacijenti bi trebali redovito kontrolirati razine šećera u krvi te odlaziti na redovite preglede liječniku kako bi se bolest i njezine komplikacije ublažile ili prevenirale. Ukoliko to nije slučaj, odnosno ukoliko osobe duže vrijeme imaju visoke vrijednosti glikemije u krvi, tada može doći do kroničnih komplikacija, oštećenja krvnih žila i živaca, te naposljetku do dijabetičkog stopala.

Glavni uzroci ove rane na stopalima su:

1. Dijabetička periferna polineuropatija

Radi se o oštećenju perifernih živaca pri kojem pacijenti imaju smanjen osjet boli, ili je pak uopće ne osjećaju, zbog čega ozljede i rane mogu proći nezapaženo.

2. Oštećenje krvnih žila s posljedičnom ishemijom

Ono uzrokuje smanjenu prokrvljenost u stopalu, slabiju cirkulaciju i protok krvi do stopala, što dovodi do hladnih i suhih stopala, te je koža sklonija pucanju. Rana će uslijed ovih oštećenja također i sporije cijeliti te biti sklona infekciji ukoliko se razina šećera u krvi ne regulira.

Kod osoba oboljelih od dijabetesa, dijabetičko stopalo najčešće nastaje zbog kombinacije oba navedena uzroka. Ova komplikacija vrlo je česta kod dijabetičara, te oko 25% oboljelih barem jednom tijekom života razvije znakove ove kronične rane.

U Poliklinici Kvaternik veliki naglasak stavljamo na redovite preglede i kontrolu bolesti, te potičemo naše pacijente da paze na svoje zdravlje i poduzmu sve korake koje mogu kako bi prevenirali daljnje komplikacije. Dijabetičko stopalo liječimo timskim radom, individualnim pristupom svakom pacijentu, te savjetujemo i educiramo naše pacijente kako da kontroliraju bolest te koje korake trebaju sami kod kuće poduzeti.

Za uspješno liječenje dijabetičkog stopala iznimno je važno, pa čak i ključno, prepoznavanje ranih znakova upozorenja, kako bi se ono preveniralo ili kako bi se na vrijeme započelo s liječenjem sa što većim šansama za oporavak. Glavne indikacije koje upućuju na mogućnost nastanka dijabetičkog stopala su:

• Žuljevi ili natisci na stopalima
  • Hladna stopala i noge
  • Oticanje zgloba ili stopala
  • Bolovi u nogama u stanju mirovanja ili tijekom šetnje
  • Promjene u boji stopala
  • Urasli nokti
  • Male ili velike otvorene rane
  • Rane koje duže vrijeme ne zacjeljuju
  • Nedostatak ili gubitak dlaka na stopalu

Vrlo je važno primijetiti navedene simptome te obratiti posebnu pozornost na njih. Oboljeli često osjećaju poteškoće ili neugodnosti prilikom hodanja, kao npr. bolove u potkoljenici zbog kojih moraju zastati, ili pak imaju grčeve i čudne osjećaje (žarenje, utrnutost, pečenje, osjećaj drvenih nogu i sl.) u nozi prilikom mirovanja i noću.

Koža na stopalima postane tanja, plavkaste boje, a puls je teško opipljiv, a osobito opasno može biti ako pacijent u potpunosti izgubi osjet u stopalu, te ne osjeti niti bol niti dodir ili pritisak, jer tada neće niti osjetiti ako se ozljedi ili ako nosi neadekvatnu obuću.

Od naručivanja za pregled do početka i završetka liječenja nisam niti jednom imala nikakve zamjerke. Moja rana je bila malo veća pa je i zahtijevala malo više dolazaka, a svi su uvijek bili jako brižni i pristupačni i vidi se da im je važan pacijent kao osoba. Velika preporuka i samo tako nastavite.

Marica Komljenović

Divno osoblje, pravi stručnjaci, pažljivi, učinkoviti.. Vrlo brzo su spriječili daljnje širenje moje rane, a na kraju je ona i potpuno zacijelila. Zaista sam se ugodno osjećala ovdje i Kvaternik ću preporučiti svima tko ima problema s ranama.

Jasna Pintar

Imao sam dosta veliku ranu na stopalu i mislio sam da mu više nema spasa, no uz veliki trud i posvećenost liječnika u ovoj Poliklinici rana je izliječena. Proces je potrajao ali svakako se isplatio i želim zahvaliti svima na iznimnoj stručnosti, strpljivosti i brizi. Svaka čast!

Vjekoslav Radić

Tijek liječenja

Liječenje dijabetičkog stopala kompleksan je i dugotrajan proces koji iziskuje timski rad stručnjaka iz nekoliko zdravstvenih područja, te strpljivost i suradnju pacijenta. Rezultati te trajanje procesa liječenja nisu univerzalni, a često su i neizvjesni. Liječenje i njegova uspješnost ovisit će o stupnju uznapredovalosti rane.

Liječenje je, dakle, multidisciplinarni proces koji često obuhvaća zajedničke napore vaskularnog kirurga, dijabetologa, angiologa, radiologa, mikrobiologa i ortopeda, a glavni preduvjet uspješnog i dobrog liječenja jest kvalitetna regulacija razina šećera u krvi.

Svaka osoba oboljela od šećerne bolesti trebala bi barem jednom godišnje obaviti pregled stopala kod liječnika. Prilikom pregleda obraća se pozornost na stanje cirkulacije i živaca, na postojanje deformiteta, rana, natisaka (žuljeva), promjene u boji kože stopala, te u slučaju da rana već postoji na to ima li tragova infekcije.

Stanje cirkulacije u arterijama provjerava se Color Dopplerom, tj. pregledom arterija nogu, te se ustanovljuje postoji li ikakvo oštećenje cirkulacije i je li stopalo dovoljno opskrbljeno krvlju. U slučaju da ne postoji oštećenje, te da je protok krvi u stopalo dobro rana će se dalje tretirati te imati veću mogućnost da dobro zacijeli. Ukoliko postoji određeno oštećenje krvnih žila, živaca ili cirkulacije, tada je potreban daljnji pregled kod vaskularnog kirurga, kao i radiologa.

Terapija negativnim tlakom postala je standard u liječenju svih kroničnih rana, pa tako i dijabetičkog stopala. Navedenom terapijom uklanja se višak sekreta iz rane, rana se čisti, tkivo se oksigenira, potiče se stvaranje granulacijskog i novog tkiva, te se poboljšava cijeljenje i povlačenje rane.

Nakon ove terapije, na ranu se postavlja pokrivalo za vlažno cijeljenje rane koje osigurava optimalnu vlažnost i toplinu, štiti ranu od vanjskih čimbenika, te sprječava širenje sekreta na okolno zdravo tkivo. U Poliklinici Kvaternik koristimo razne vrste pokrivala, a vrsta koju ćemo upotrijebiti ovisi o individualnom slučaju, o vrsti rane i njezinom stanju.

Kao popratna terapija u liječenju kroničnih rana koristi se također i PRP terapija matičnim stanicama, odnosno faktorima rasta koji se nalaze u stanicama, a koja se pokazala iznimno uspješnom jer ti faktori ubrzavaju proces cijeljenja te smanjuju stopu amputacije i ostalih komplikacija kod bolesnika s kroničnim ranama.

Doc. prim. dr. sc. Dubravko Huljev, dr. med.

Specijalist opće kirurgije

Subspecijalist traumatologije
Subspecijalist plastične rekonstrukcijske i estetske kirurgije

Šećerna bolest epidemija je našeg modernog društva a dijabetičko stopalo njena izravna komplikacija. Pravovremeno uočavanje i dijagnosticiranje ove kronične rane uvelike pospješuje njeno liječenje, kao i reguliranje same šećerne bolesti.

Vrlo je važno da pacijenti i sami brinu o svome zdravlju, te poduzmu sve potrebne korake kako bi prvenstveno spriječili nastajanje dijabetičkog stopala, kao i pomogli u njegovom cijeljenju i liječenju, prema uputama liječnika.

Pacijentima se preporučuje:

⦁ redoviti samopregled, odlazak na kontrole kod liječnika, reguliranje šećera u krvi, te odlazak na pregled ako se uoči bilo kakav simptom ili promjena
⦁ slijediti upute liječnika te educiranje o šećernoj bolesti, mogućim komplikacijama i samokontroli
⦁ nošenje udobne i adekvatne obuće
⦁ prestanak pušenja jer ono negativno utječe na cirkulaciju krvi
⦁ u slučaju bilo kakve rane na stopalu, bez obzira koliko je mala, odmah se javite liječniku jer pravovremeno liječenje daje najbolje rezultate

Naručite se na pregled kod naših liječnika ili zatražite dodatne informacije o liječenju dijabetičkog stopala slanjem upita putem našeg online obrasca, emaila ili telefonskim pozivom.

OBRATITE NAM SE S POVJERENJEM

Pošaljite upit

Dodajte fotografiju, dokument ili nalaz od liječnika
Pročitao/la sam uvjete poslovanja i suglasan/na sam za davanje osobnih podataka koje Poliklinika Kvaternik kao Voditelj obrade prikuplja za poboljšanje mog korisničkog iskustva.
Nužno je prihvatiti ove Opće uvjete.
Za povlačenje privole i slaganje s našim uvjetima obratite nam se na info@poliklinika-kvaternik.hr ili svoje postavke promijenite ovdje.